بررسی نسخۀ مصورنامه خسروان و تأثیر آن در هنر دورۀ قاجار
نویسندگان
چکیده مقاله:
نامۀ خسروان، اثر جلالالدین میرزا ، فرزند فتحعلیشاه قاجار است که در زمان سلطنت ناصرالدینشاه قاجار تألیف شده است. نسخۀ خطی و مصور نامۀ خسروان با توجه به نحوۀ تفکر این دوره، دارای ویژگیهایی همچون نحوۀ نگارش به فارسی با حذف لغات و واژگان عربی و تصویرسازی از پادشاهان ایران باستان با توجه به داستانهای شاهنامه است. این نسخه در چند دهه پس از تألیف از نمونههایی است که سیاستهای باستانگرایی در دورۀ قاجار را نشان میدهد. از این جهت، این مقاله ضمن بررسی نسخه و تصاویر آن، به بازتاب تصاویر آن، در هنرهای تصویری دورۀ قاجار پرداخته است. سؤالاتی که این مقاله در صدد پاسخ به آنهاست به این شرح است: ویژگیهای نسخۀ خطی و مصور نامۀ خسروان چیست؟ تصاویر نسخۀ مذکور در کدامیک از هنرهای تصویری دوره قاجار بازتاب یافته است؟ روش تحقیق در این پژوهش، توصیفی_تحلیلی همراه با تفسیر دادهها (تصاویر) و تطبیق آنهاست. شیوۀ گردآوری اطلاعات کتابخانهای و میدانی، همچنین ابزار گردآوری دادهها شامل منابع اسنادی، تهیۀ برگۀ شناسه (فیش) و تصاویر گزینششده است. نتایج نشان میدهد که نمونههای تصویری ساختهشده در نسخۀ مذکور بهعنوان الگو بهوفور در آثار هنری این دوره همچون تزیینات وابسته به معماری، نقاشی و حجّاری تأثیرگذار بوده است.
منابع مشابه
شهنشاهنامۀ فتحعلی خان صبا نسخۀ 5998 کتابخانۀ ملک شاهکاری از هنر دورۀ قاجار
در این نوشته با ورود به بحث کتابآرایی هنری دورۀ قاجار و عوامل مؤثر بر آن، چون زمینههای تاریخی و حمایتهای درباری، به زندگی و جایگاه ادبی ـ هنری فتحعلیخان صبا سرایندۀ شهنشاهنامه پرداخته میشود. سپس با نگاهی به شهنشاهنامۀ پیش از وی، در باب جایگاه ادبی شهنشاهنامه به عنوان محملی برای بروز هنر نقاشی این دوره، نسخههای مختلف شناسایی میشوند و در پی آن، نسخهشناسی...
متن کاملبررسی نسخۀ خطی تاریخ سلاطین عجم (روزمه خسروان پارسی)
تاریخ سلاطین عجم یکی از آثار وقار شیرازی، پسر وصال شیرازی، در دورهی بازگشت ادبی و سدهی سیزدهم هجری است. این اثر به دلیل هماهنگی و همگامی با موج ادبی زمانهی نویسنده از جایگاه ویژهای برخورداراست. این اثر تاریخ ایران باستان را همانند الگوهای مورد استفادهی خود در چهار دورۀ پیشدادیان، کیانیان، اشکانیان و ساسانیان مورد بررسیقرارداده و در آن تلاشکرده تا سبک خراسانی و زبان فارسی سره را در نوش...
متن کاملمطالعۀ تحلیلی هنر سیاهقلم در فلزکاری دورۀ سلجوقی و کاربست آن در گسترش هنر دورۀ معاصر
سیاهقلم یا اسود سرب، آلیاژی از ترکیب نقره، مس و سرب آمیخته با گوگرد است که بر سطح فلزات نقره و طلا کاربرد داشته که با کندهکاری یا حکاکی سطح فلز پایه، و با اعمال حرارتْ آلیاژ بر سطح آن تثبیت شده و به صورت طراحی سیاهرنگی بر سطح براق فلز پایه نمایان میشود. اوج این هنر در دورۀ سلجوقیان بوده است. با توجه به کاربست شیوۀ سیاهقلم در میان مسلمانان، ارامنه و صابئین؛ وجود پیشینۀ غنی این هنر میتواند د...
متن کاملتطبیق مصادیق اجتماعی زنان در دورۀ قاجار با جایگاه زن در نگارگری نسخۀ خطی هزارویکشب
منابع تصویری بهجایمانده از آثار هنری دوران قاجار میتواند بهمنزلۀ یکی از مدارک معتبر جهت شناسایی هویت و نقش اجتماعی زنان در این دوره بررسی شود. از این منظر، نقاشیهای نسخة خطی هزارویکشب صنیعالملک، که از آثار ممتاز نگارگری ایران در دوران قاجار است، این قابلیت را دارد که بهمنزلۀ مرجعی جهت شناخت بهتر زنان دورة قاجار بررسی شود. این نسخة مصور ویژگیهای منحصربهفردی دارد که آن را از دیگر ن...
متن کاملاقدامات سیاسی و فرهنگی علیقلی خان مخبرالدوله و تأثیر آن در روند نوگرایی دورۀ قاجار
علیقلی خان مخبرالدوله از رجال دانشدوست، ترقیخواه و مطرح تاریخ معاصر ایران است. برخی از اقدامات وی حاکی از نوگرایی و اهتمام و توجه ایشان به امر توسعه و پیشرفت در ایران عصر قاجار است. این جستار با روشی تحلیلی- توصیفی و همچنین با تکیه بر منابع و اسناد کتابخانهای و آرشیوی، به اقدامات سیاسی و فرهنگی مخبرالدوله و سهم آن در فرایند نوگرایی این دوره میپردازد. یافتههای این پژوهش نشان میدهند که علیق...
متن کاملمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده{@ msg_add @}
عنوان ژورنال
دوره 10 شماره 33
صفحات 67- 81
تاریخ انتشار 2015-03-21
با دنبال کردن یک ژورنال هنگامی که شماره جدید این ژورنال منتشر می شود به شما از طریق ایمیل اطلاع داده می شود.
کلمات کلیدی
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023